Tigers nest (Taktsang Lhakhang)
Som ligger og klemmer sig op af bjergsiden. For at komme der op skal man "løfte sig selv" ca. 350 højde meter ad en stejl bjergsti, og det er ikke helt let, når man er
over 70 år.Man har talt om at lave en hejse anordning, men er bange for, at stedet bliver overrendt.
I 2004 da vi var i landet, var lufthavnen i Paro taget i brug, og det Bhutanske luftfartsselskab DRUK Air havde nyelig indkøbt 2 Airbus
A319 passagerfly, der skulle indsættes mellem Delhi og Paro. DRUK Air var stiftet i 1981.
Vores rejse til landet var besværlig. Flyvning fra København over Frankfurt til Calcutta, her en overnatning og videre næste
dag, efter en rundtur i Calcutta fløj vi til Badogra. Efter ca. 14 timers kørsel kom vi til tvillingbyen mellem Bhutan og Indien Phuntsholing, her havde vi endnu en overnatning, næste dag skulle vi have vores papirer ordnet hos myndighederne,
kontoret mindede mest om et privat hjem. Men tilladelserne fik vi, så vi kunne forlade Indien og rejse ind i Bhutan. Hvorfor rejsen skulle gå den vej, blev jeg aldrig klar over. I 2004 kom der kun ca. 7000 turister til Bhutan.
Vi gik igennem byporten eller landeporten til Bhutan, hvor vores Bhutanske bus var pakeret. En korianer bus uden benplads, man havde yderelig lejet en mindre lastbil, der kørte efter bussen med vores bagagen, den var der ikke plads til
i bussen. I lastbilen kunne der være 2 af os fra rejseselskabet, det hjalp en smule på på forholdene i bussen. Det kunne rejseselskabet Marco Polo ikke være bekendt. Men vi fik prøvet hvad det vil sige, at færdes på
nord indiske og bhutanske landeveje. Rejsen var ikke særlig godt organiseret, der var hele tiden småting der var iriterende. Og rejselederen og hans samlever var ikke noget at skrive hjem om.